2012. október 17., szerda

Padlizsánkrém - Eggplant cream


Egy Erdélyből jött család lakott hosszú évekig nagyanyáméknál albérletben. Jó barátság fűződött a családok között, sokat játszottunk együtt a gyerekekkel és persze az anyukák között a recept cserebere is ment ezerrel. Így találkoztam először a vinetével, azaz padlizsánkrémmel. Azóta is nagy kedvenc.

Hozzávalók:
1 közepes padlizsán
fél fej hagyma
1 gerezd fokhagyma
néhány evőkanál majonéz
só, bors


Első lépésben a padlizsánt meg kell sütni. Több módszerrel is próbálkoztam már. Ha sokat készítek, akkor a sütőben a rácsot alufóliával letakarom és ezen sütöm meg a padlizsánokat, néha fordítva rajtuk egyet. 
Ha csak egy-két darabot, akkor egyszerűen felteszem az egyik gázrózsára sülni őket, lehetőleg teszek alájuk egy lángelosztót és időnként megforgatom őket. Először féltem, hogy utána órákig súrolhatom a gázt, de alig ereszt levet, nem nagy fáradtság. Utóbbi módszert azért szeretem jobban, mert sokkal füstösebb, finomabb íze van tőle a krémnek. 

Amikor a héjuk már beesik és jól megpirultak mindenhol, akkor gyorsan leszedem a bőrét, levágom a tetejét és a palacsintafordító fakanalammal egy nagy vágódeszkán feltrancsírozom. Állítólag fémmel nem nagyon szeret érintkezni a padlizsán és megkeseredhet tőle. Ha rozsdamentes kést használunk, szerintem nem lesz tőle semmi baja. Egy műanyag dobozba szoktam összekeverni a picire vágott hagymát, fokhagymát, sót, borsot és ízlés szerint majonézt. 

Csináltam már vöröshagyma és majonéz nélkül is. Vöröshagyma nélkül ízlik, de a fokhagymát el nem hagynám belőle, a majonéz nélkül nem volt olyan krémes. Pirítóssal a legjobb. Lehet fagyasztani is, ha nagy adag padlizsánt szereztünk be. 

When I was a child, there was a family from Transylvania. They rented one part of my grandma's house. Actually I grew up with their children, we used to play a lot together and the mothers were changing recipes of course. So we learned this recipes from them, they call it vinete. 

Ingredients: 
1 middle-sized eggplant
half onion
1 garlic
a few Tbsp. mayonnaise
salt, pepper to taste


Here is two ways how you can bake the eggplants. The first one, you put them into the oven and bake them on tinfoil. The second one, you put them on the burner. First I was affraid about it, because I tought I have to clean it until my hands are on my arms but it is not like that. If you are making more than one or two peaces I can suggest bake it in the oven. Otherwise do it on the burner, it has got a better, a little bit smoked taste. 

Sometimes you have to turn round it. When you touch the skin of the eggplant and feel air under it means it is ready. Then you can peel it easily. Whith a non-corrodible knife or a plastic/wood tool make it creamy. Put it in a plastic container, add the onion, garlic, mayonnaise to it, bespice it with salt and pepper to taste. 

I tried it without onion, which was good too, you can also try it whithout mayonnaise, but than is not so creamy. I like eggplant cream very much with toast and tomato. If you did too much, you can put it in the freezer. 

Dictionary:
eggplant, aubergine, brinjal - padlizsán
tinfoil - alufólia
burner - gázrózsa
smoked - füstös, füstölt
turn round - megfordít
non-corrodible - rozsdamentes
tool - eszköz
bespice - fűszerez
creamy - krémes

4 megjegyzés:

  1. Márpedig az eredeti erdélyi padlizsánkrém sosem látott fokhagymát.:) Persze, van, hogy fokhagymásan készítem én is, de akkor meg hagymát nem teszek bele. A kettő nálam valahogy nem fér össze a padlizsánkrémben. :) Ha majonéz nélkül készíted, akkor dolgozz bele legközelebb egy kevés olajat (vékony sugárban csorgatod bele az olajat, miközben fakanállal vagy kézi mixerrel kavargatod), különben tényleg nem lesz krémes. Nálam is szétnézhetsz padlizsánkrém-ügyben::)

    És igen, valóban, régebb nem volt ajánlatos fémmel vágni a padlizsánt, de azóta ez már csak egy mítosz. A mai kések már nem feketítik meg. Sőt, én mostanában már csak botmixerrel pürésítem, mert mi az ilyen krémes krémet szeretjük.

    Örülök, hoyg néha jelentkezel!:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Edit! Köszönöm a tippeket! A sárgarépás és a tojásos, krumplis is nagyon tetszik! Nem tudom a fokhagyma nálunk hogy került bele a receptbe, de emlékeim szerint mindig azzal ettük. Lehet, hogy ez már édesanyám újítása bele.

      Én is örülök, hogy hallottam felőled! :)

      Törlés
  2. Imádom a majonézes vinettát:) Fokhagymát én sem teszek bele,de anyósomra menendő igen:)
    És mindig házi majonézzel készül, meg van hozzá fa késem is, Apukám készítette:)Én csak fakanállal szoktam kikavarni, mert szeretem, ha egy kicsit darabos.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Katim, miért csak az anyósnak teszel bele fokhagymát? :D Távol tartja a boszorkákat, ez köztudott, de remélem ti jól kijöttök :)
      Nagyon kedves dolog a fakésed :) Az ilyeneket valahogy ezerszer jobban megbecsüli az ember, mint a készen, boltban vett eszközöket.
      Én sem mixerrel csinálom, csak úgy a hosszúkás fakanál élével. Krémes is, meg nem is :) De padlizsánkrémből is ahány ház, annyiféle. Mindenesetre nem csodálom, hogy nagy sikere van mindenhol, isteni finom!

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...