2011. február 3., csütörtök

Orjaleves, avagy miért érdemes csontos karajt venni

A csontos karaj olcsóbb is a csontozottnál, meg remek kis levest lehet kreálni a "maradékból". Persze a csontozás művelete alól többnyire kivonom magam valamilyen ürüggyel, így azt megcsinálja a párom, én meg megdicsérem, hogy milyen szépen szeleteli. És ez így is van. A mostani leveshez egy korábbi manőverből maradt csontocska szolgált alapanyagul, amit egy nappal a felhasználás előtt kivettem a mélyhűtőből. Maradt rajta rendesen husi is, finom lesz tormával. 

Hozzávalók:
karajcsont, amin van egy kis husi is
2 szál sárgarépa
2 darab krumpli
néhány rózsa karfiol
1 közepes vöröshagyma
2 fokhagyma
1-2 szegfűszeg a hagymába tűzve
késhegyni őrölt szerecsendió
petrezselyem
só, bors, fűszerpaprika
vegeta ízlés szerint
levestészta
víz

Nos először is, vegyük szemügyre a konyha zöldségtartalékait, annál jobb ez a leves, minél többféle zöldség van benne. Azt hittem van itthon még zellerem, meg egy kis mélyhűtött borsó, de nem volt, úgyhogy az sajna kimaradt. De mehet bele még karalábé, zellerzöld, fehérrépa, kelképosztát is. A csontot először megmosom, majd hideg vízben felteszem főni lassú tűzön. Miután felforrt, még várok 10-15 percet. Aztán leveszem a tűzről, kiöntöm a vizet, kimosom a lábost, lemosom a csontot és újra felteszem hideg vízben főni a csontot. Erre a procedúrára azért van szükség, egyrészt mert nem tetszik a hab a tetején, másrészt nagyanyám szerint a disznó nem megfelelő etetése miatt képződik a hab, értsd túl sok tápot kapnak a malackák. Hogy tényleg ez-e az oka, vagy nem, nem tudom, de jobb az elővigyázatosság. Így mindig szép tiszta a levesem. Miután ezzel megvagyunk, megvárjuk míg egy kicsit újra meleg lesz a főzővíz. Ha képződik még rajta hab, akkor kanállal leszedem. Aztán jönnek a zöldségek és a tészta. A hagymát és fokhagymát kicsit később szoktam beletenni. Jöhet a só, bors és a színe végett szoktam egy kis pirospaprikát beletenni. Most kivételesen jó helyzetben vagyok, mert  isteni szegedi fűszerpaprikát kaptunk karácsonyra szegedi párom szüleitől, a legújabb őrlésből. Mivel most kevés zöldség volt benne, így tettem bele még egy kis vegetát is. Majd végig lassú tűzön, fedő nélkül főztem jó sokáig. Ez a sokáig a zöldségek megpuhulta után kicsivel időtartamot jelöli. 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...